Schiphol geen ruimte voor extra vrachtvluchten

Schiphol – Minister van Infrastructuur en Waterstaat wil niet het risico lopen dat de limiet van 500.000 vliegbewegingen overschreden wordt.

Het aantal vrachtvluchten van en naar Schiphol mag voorlopig niet worden uitgebreidt van de VVD Minister C van Nieuwenhuizen. De minister schrijft aan de Tweede Kamer wil niet het risico lopen dat de met de omwonenden afgesproken limiet van 500.000 vliegbewegingen per jaar wordt overschreden.

Het afgeproken huidige, tot 2020 geldende, limit is veel eerder bereikt dan verwacht. Met als grote gevolg dat er geen ruimte is voor extra vrachtvluchten. Vorig jaar leidde dit al dat een aantal vrachtvluchten noodgedwongen moesten uitwijken naar andere luchthavens.De vakbonden zijn bang dat deze beslissing van de minister banenverlies als gevolg heeft.

Lelystad Airport

Het tekort aan ruimte voor vrachtvluchten speelt ook een rol in het debat over Lelystad Airport. Tegenstanders van de tweede luchthaven van Schiphol vrezen dat Lelystad, ondanks toezeggingen dat er alleen vakantieverkeer komt, op termijn ook gebruikt zal worden voor vrachtverkeer. De start- en landingsbaan van 2.700 meter zou hier zeker geschikt voor zijn.

Het Spaanse Inditex, onder meer bekend van kledingketens als Zara en Pull&Bear dat een distributiecentrum naast het vliegveld bouwt, zou goederen willen aanvoeren via Lelystad Airport. Echter een woordvoerder van de gemeente Lelystad ontkent dit. „Er komt geen vrachtverkeer op Lelystad Airport. Geen nacht en geen vracht, dat is altijd onze voorwaarde geweest. Inditex vliegt vracht naar Schiphol en brengt de kleding met vrachtwagens naar het distributiecentrum tussen A6 en vliegveld.”

Volg ons op Facebook