Gemeente Haarlemmermeer kan groeiende vraag naar laadpalen aan

Haarlemmermeer – Goed nieuws over de laadpalen in Haarlemmermeer. Dat vertelt wethouder John Nederstigt namens het college. Met de huidige 850 laadpunten en de gemiddeld tien stuks die er maandelijks bij komen, ligt Haarlemmermeer nationaal gezien nog steeds op kop. 

Dat is maar goed ook want de vraag groeit hard. Wethouder John Nederstigt:

We moeten aan de vraag naar laadpalen voldoen, omdat we elektrisch rijden willen aanmoedigen.

Niet alleen het aantal laadpalen en laadpunten groeit maar ook het aantal kWh: van 234 kWh per laadpaal per maand in 2014 naar 336 kWh per laadpaal per maand in 2016.

Emissieloos

Elektrisch rijden betekent een verbetering van de luchtkwaliteit en het kabinet wil dat vanaf 2030 alle nieuw verkochte auto’s emissieloos rijden, dat betekent rijden zonder uitstoot van gassen. En dus is een elektrische laadinfrastructuur onmisbaar.

Haarlemmermeer zit op de goede weg. Dat blijkt uit de evaluatie van de strategie.

John Nederstigt:

We weten heel veel over onze laadpalen.

Daardoor kan de gemeente op het juiste moment op de juiste plek het juiste aantal laadpalen plaatsen.

Het netwerk groeit, zo blijkt uit laaddata. Ook speelt de gemeente in op individuele verzoeken, maar uit de evaluatie blijkt dat het beter is om daarmee op te houden.

Gebiedsgericht

Uitbreiding van de laadcapaciteit in bestaande woonwijken, zeker als er sprake is van een hoge parkeerdruk, zorgt voor niet wenselijke en oneerlijke situaties voor bewoners die nog op fossiele brandstoffen rijden. Ook is gebleken dat de tijd tussen het indienen van een verzoek om een laadpaal en de uiteindelijke plaatsing ervan relatief lang is.

John Nederstigt:

Een gebiedsgerichte aanpak is beter. Zodat voor iedereen op maximaal 300 meter een laadpaal beschikbaar is.

Snelladers

Behalve op de uitbreiding van het aantal ‘gewone’ publieke oplaadpunten, dringt wethouder John Nederstigt ook aan op méér snellaadpunten. Haarlemmermeer heeft nu drie semipublieke snellaadlocaties. Snelladers zijn goed op hun plek bij bestaande tankstations en parkeervoorzieningen, maar kunnen ook bij geheel nieuwe locaties worden geplaatst.

Er zijn pomphouders die interesse tonen in snelladers. De gemeente wil hen helpen bij het maken van berekeningen en adviseren over de technische eisen.

John Nederstigt heeft zelf goede ervaringen met snelladers. Bij een gewone laadpaal laat hij zijn auto in twee tot 2,5 uur vollopen met stroom. Bij een snellader duurt het één kop koffie tot een kwartier, zegt hij.

 

bron: haarlemmermeergemeente.nl

Volg ons op Facebook