Landing Schiphol bijna fout afgelopen

Schiphol – Een landing van een vrachttoestel van AirBridgeCargo op Schiphol is bijna rampzalig afgelopen. Volgens de procedures had de bemanning eigenlijk een doorstart moeten maken.

Dat blijkt uit het rapport van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid  dat vandaag verscheen. Op 13 januari 2017 landde de full freighter, een Boeing  747 op de Aalsmeerbaan. Dit voorval staat in het rapport als een ernstig incident.

Tijdens de landing, de te vroeg werd ingezet, kwamen de wielen van het rechterhoofdlandingsgestel in contact met de baanverlichting. Met als gevolg dat er drie lampen van de baanverlichting versplinterden. Ook het vliegtuig raakte beschadigd, op de romp en de vleugels zaten deuken en krassen.

Eigenlijk hadden de wielen pas driehonderd meter verderop de grond moeten raken. Nu ging het nog net goed. De cockpitbemanning was zich bewust van het feit dat ze een harde landing hadden gemaakt, maar ondervonden verder geen problemen met de besturing van het toestel of het afremmen tot een veilige taxisnelheid. Door een bericht van de technische dienst van Schiphol werd het de bemanning pas duidelijk dat zij iets geraakt hadden tijdens de landing. De bemanning had er op dat moment al 14 uur opzitten. Omdat de gevolgen ernstig hadden kunnen zijn, is er meteen een onderzoek ingesteld.

Doorstart

Op die bewuste avond stond er een krachtige wind.  Op 700 voet werd de automatische piloot uitgezet, en de gezagsvoerder nam de besturing over. Vrijwel direct zakte het vliegtuig onder het voorgeschreven glijpad. Volgens de regels had er een doorstart gemaakt moeten worden. De geluidssignalen in de cockpit gaven daar ook reden toe, maar toen raakten de wielen al de baanverlichting. Na de harde landing stuiterde het toestel nog even door.

Mogelijk daalde de Boeing te snel door een windval. Het toestel dat na hen zou landen maakte na een windshear-melding wel een doorstart.

AirbridgeCargo

Na een intern onderzoek door de betrokken luchtvaartmaatschappij hebben, aldus de luchtvaartmaatschappij, zowel de gezagvoerder als de co-piloot extra training ontvangen.
Allereerst hebben beide vliegers acht uur training gekregen in de flight simulator. Vervolgens hebben de twee betrokken piloten acht vluchten gemaakt voor routetraining, om dit vervolgens af te sluiten met een bekwaamheidstest. Hierna waren de piloten weer volledig gekwalificeerd.

De betrokken maatschappij heeft tevens al haar bemanningen nogmaals op de hoogte gebracht van het belang van het volgen van het gewenste glijpad tot aan de landing, evenals het maken van een doorstart wanneer de nadering onstabiel wordt.

Foto’s van Damian Verwey

Volg ons op Facebook