Schiphol pas veertig jaar per trein bereikbaar

Foto: Haarlemmermeergemeente

Schiphol – Luchthaven Schiphol is, na Londen en Parijs, de drukste luchthaven van Europa. Bijna elke grote stad in Nederland heeft een directe treinverbinding met Schiphol. Ook met Duitsland, Frankrijk, België, en vanaf eind dit jaar zelfs Engeland, heeft Schiphol een directe treinverbinding. Op een gemiddelde werkdag stappen zo’n 90.000 mensen in- of uit op het treinstation Schiphol Airport. Het lijkt vanzelfsprekend, met de trein naar het vliegveld. Toch is dit pas veertig jaar mogelijk.

Het treinstation Schiphol werd in december 1978 geopend. Het station ligt onder de luchthaven in een bijna zes kilometer lange tunnel. Treinreizigers van en naar Schiphol konden vanaf dat jaar de luchthaven alleen bereiken vanaf station Amsterdam Zuid. Feitelijk lag de spoorlijn naar Schiphol volledig geïsoleerd. Er bestond geen aansluiting op de rest van het spoornet. Eind jaren zeventig is station Amsterdam Zuid niet meer dan een perron omringd door groen. Hier vandaan moesten reizigers een tram naar Amsterdam CS nemen om daar hun reis per trein te kunnen vervolgen. Een rechtstreeks verbinding Schiphol – Amsterdam CS volgt pas in 1986.

Schipholtunnel, foto herkomst gemeente Haarlemmermeer

Het treinstation Schiphol werd in december 1978 geopend, foto herkomst gemeente Haarlemmermeer

Complete chaos’ bij opening Schipholspoorlijn

Op 31 mei 1981 opent de koningin de verlengde Schipholspoorlijn. Schiphol is nu ook bereikbaar vanaf station Leiden en station Amsterdam RAI. De NOS doet verslag van de feestelijke openingsrit door koningin Beatrix en prins Claus. “In Leiden was het al goed druk op het station. In Nieuw-Vennep was het stampvol en in Hoofddorp was het een complete chaos.” Op beelden is een enorme mensenmassa te zien die, gehuld in oranje kleding, het koninklijk paar met vlaggetjes toewuift. Mensen staan rijen dik op het perron en in de omliggende velden rondom de haltes Nieuw Vennep en Hoofddorp.

Toeloop opening Schiphollijn, foto herkomst gemeente Haarlemmermeer

De mensenmassa wuift het koninklijk paar toe, foto herkomst gemeente Haarlemmermeer

Geen treinstation Nieuw-Vennep en Hoofddorp

Aanvankelijk was het niet de bedoeling dat de trein tussen Leiden en Schiphol zou stoppen. Toenmalig burgemeester van Haarlemmermeer, Cornelis van Stam, heeft zich hiervoor ingespannen. Zijn belangrijkste argument: een sterk groeiende gemeente als Haarlemmermeer kan niet zonder treinstation. Uiteindelijk besluit de NS tot een halteplaats in Nieuw-Vennep en Hoofddorp. Géén station, omdat dit meer voorzieningen vereist. Overigens wordt de stationsnaam van Nieuw-Vennep geschreven zonder het gebruikelijke koppelteken. Dit mag van de NS alleen worden gebruikt voor stationsnamen die uit twee plaatsnamen bestaan.

Haarlemmermeerse treinplannen 155 jaar oud

Maar Haarlemmermeer heeft een verleden met treinen dat verder teruggaat dan de Schiphollijn. De eerst plannen voor een treinnetwerk waren er al in 1864, twaalf jaar na de drooglegging van het Haarlemmermeer. Pas zo’n vijftig jaar later is de eerste Haarlemmermeerspoorlijn een feit. De ambitie van de opgerichte Hollandsche Electrische Spoorweg Maatschappij (HESM) is simpel: het aanleggen van een elektrisch spoornetwerk tussen en ten zuiden van Amsterdam en Haarlem. De lijnen, weliswaar niet elektrisch, worden in delen geopend. Het eerste deel in 1912 en loopt tussen Haarlem – Aalsmeer en Hoofddorp – Leiden. In 1918 is het treinnet in Haarlemmermeer compleet met nog vijf treinverbindingen, maar lang bestaat het niet. Door de economische crisis in de jaren dertig worden meerdere lijnen al gauw weer gesloten en in 1950 stopt ook de laatste reizigerstrein op het Haarlemmermeertracé.

Koningin Beatrix opent de Schiphollijn foto herkomst gemeente Haarlemmermeer

Op 31 mei 1981 opent de koningin de verlengde Schipholspoorlijn, foto herkomst gemeente Haarlemmermeer

Haarlemmermeerspoorlijnen

Toch is een klein deel van de Haarlemmermeerspoorlijn tussen 1976 en 1981 nog gebruikt. De aanvoer van bouwmateriaal voor de aanleg van de Schipholspoorlijn verloopt via de lijn Amsterdam-Utrecht naar Nieuwersluis. Daar vandaan wordt het via een deel van de oude Haarlemmermeerspoorlijn naar Uithoorn en uiteindelijk via het Jollenpad in Amsterdam vervoerd. Op dat punt is een aftakking naar de Schiphollijn gemaakt, op de plek waar nu het kantoorgebouw Infinity, voorheen ING House (bijgenaamd ‘de schoen’) aan de Amsterdamse Zuidas staat.

Bron:haarlemmermeergemeente.nl

Volg ons op Facebook