Schiphol verscherpt beleid tegen lawaaiige vliegtuigen

Schiphol – Minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen, heeft gisterenavond toegezegd, dat de 2500 meest lawaaiige vliegtuigen zullen worden geweerd op de luchthaven. Deze beslissing kwam na een ingediend voorstel van D66 en de ChristenUnie.

Wet luchtvaart Hoofdstuk 3

Schiphol krijgt jaarlijks 2500 vluchten te verwerken, waarvan de vliegtuigen waarmee gevlogen wordt, zijn gebouwd tussen 1977 en 2006. Dit zijn voornamelijk oude vrachtvliegtuigen. Deze vliegtuigen worden ook wel de “onderkant Hoofdstuk 3-toestellen” genoemd, de meest lawaaiige vliegtuigen uit de stillere 3 categorie.

D66 kamerlid Jan Paternotte gaf als voorbeeld de Airbus A300-600 van DHL. Maar ook de Boeing 767-300 met als voortstuwing Pratt&Whitney motoren.

De verdere aanscherping komt voort uit de wens om de geluidsbelasting rond Schiphol te beperken en zo het aanbod van vliegverkeer binnen de wettelijke geluidszones te kunnen blijven verwerken.

Een maatschappij die hier zeker last van gaat krijgen is de Iraanse luchtvaartmaatschappij IranAir. IranAir vliegt twee keer per week op en neer tussen de Iraanse hoofdstad Teheran en Schiphol. Ze gebruiken hier meestal een oude A300-600 voor. De gemiddelde leefdtijd van de Iraanse vloot is 23 jaar en nieuwe vliegtuigen worden er voorlopig niet verwacht.

Vernieuwing vloot KLM

De afgelopen jaren is de KLM begonnen met een vernieuwing van de vloot. Oude vliegtuigen zijn vervangen voor stillere en meer millieuvriendelijke exemplaren. Denk hierbij de aan de Fokker 70 die vervangen is door de Embraer 175 en 190. Het afscheid van de MD-11’s in 2014. De aanschaf van de moderne Dreamliners, Boeing 787, waarvan de eerste in november 2015 in gebruik is genomen. Recentelijk in maart van dit jaar het twaalfde toestel. Naar verwaching gaat de laatste Boeing 747-400 van KLM in 2020 naar een vliegtuigkerkhof.

Wanneer de lawaaiigste vliegtuigen officieel geweerd worden, kon de minister nog niet zeggen.

Volg ons op Facebook