Fout bij 5000 uitgeven identiteitsbewijzen

Schiphol e.o – Op 12 juli 2018 werd bekend gemaakt dat bij de productie van een beperkt aantal paspoorten en identiteitskaarten (ID-kaarten) zich een technisch probleem heeft voorgedaan. Hierdoor kan het zijn dat één van de elektronische echtheidskenmerken in sommige reisdocumenten niet werkt. Het gaat om paspoorten en ID-kaarten die zijn aangevraagd in de periode van 1 april tot en met 30 juni 2018. Deze reisdocumenten blijven geldig. U kunt hier gewoon mee reizen. Hieronder leest u de antwoorden op vragen over de fout in het productieproces van paspoorten en identiteitskaarten.

Algemene vragen

Wat is het probleem in mijn paspoort of identiteitskaart?

Recent is door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijks­relaties (BZK) vastgesteld dat bij een klein aantal reisdocumenten (paspoorten en Nederlandse identiteitskaarten) een technisch probleem is opgetreden. Hierdoor werkt een van de echtheidskenmerken in Nederlandse reisdocumenten niet.

Wat is een mogelijk gevolg van het probleem in het paspoort of identiteitskaart?

Een mogelijk gevolg is dat u uw reisdocument niet kunt gebruiken bij een elektronische grenscontrole en zich tot een reguliere grenscontrole moet wenden. Dit kan extra tijd kosten. De grensbewaking in binnen en buitenland is op de hoogte van dit technische probleem.

Ik heb nog maar kort geleden een paspoort of identiteitskaart opgehaald. Is het reisdocument nog geldig?

Het reisdocument is zeker nog geldig. Wel is het verstandig om uw reisdocument te (laten) controleren.

Welke paspoorten en identiteitskaarten hebben mogelijk een fout in het productieproces?

Het gaat om een deel van de paspoorten die zijn uitgegeven in de periode van 1 april tot en met 30 juni 2018.

Ik heb op 1 juli 2018 of daarna mijn paspoort of identiteitskaart aangevraagd. Heb ik nu ook een paspoort of ID-kaart met dit technische probleem?

Nee, de chip waarop het technische probleem zich kan voordoen worden niet meer gebruikt voor de productie van paspoorten en Nederlandse identiteitskaarten. Alle documenten worden extra gecontroleerd op dit technische probleem.

Ik moet mijn paspoort of identiteitskaart nog ophalen bij de ambassade of gemeente, wat nu?

De ambassade of gemeente controleert voor u of uw reisdocument in orde is.

Ik ga of ben nu op reis

Kan ik wel reizen met mijn paspoort of identiteitskaart?

Ja, u kunt gewoon reizen. Mogelijk ondervindt u hinder bij een elektronische grenscontrole.

Ik ga bijna op reis, wat nu?

U kunt gewoon op reis gaan. Na uw reis kunt u dan het reisdocument controleren en wanneer nodig laten vervangen.

Mogelijk ondervindt u hinder bij gebruik van de elektronische grenspassage. U wordt dan geadviseerd tijdig naar de luchthaven te gaan en gebruik te maken van de reguliere grenscontrolebalie of controle door een grenswachter. Na uw reis kunt u dan uw document laten vervangen.

Controleren van uw paspoort of ID-kaart

Hoe kan ik zelf controleren of mijn reisdocument dit technische probleem heeft?

U kunt dit controleren via de gratis app BZK-ID die u met een Android telefoon met NFC-reader te downloaden is in de Google Playstore.

Heeft mijn paspoort/identiteitskaart ook dit probleem?

Alleen als uw paspoort of identiteitskaart is uitgegeven in de periode van 1 april tot en met 30 juni 2018, dan bestaat er een kleine kans dat het reisdocument dit technische probleem heeft. Dit kunt u zien aan de uitgiftedatum op het reisdocument.

Ook kunt u dit controleren met het serienummer. Deze vindt u op de achterzijde van de harde plastic pagina met persoonsgegevens. De reisdocumenten met een mogelijk technisch probleem hebben een serienummer dat eindigt op 03. Op onderstaande afbeeldingen is het serienummer rood omcirkeld.

Op de achterkant van uw ID-kaart ziet u of uw reisdocument een serienummer heeft dat eindigt op 03.

Op de achterkant van uw paspoort ziet u of uw reisdocument een serienummer heeft dat eindigt op 03.

Kan ik aan de buitenkant zien of er een fout in zit?

Nee, aan de buitenkant ziet u niets.

Moet ik persoonlijk voor controle naar de gemeente of ambassade?

Wanneer de app u doorverwijst naar de gemeente of ambassade moet u dat persoonlijk doen. Wanneer het nodig is kunt u dan gelijk een nieuw reisdocument aanvragen.

De controle-app

Waarom is de app alleen beschikbaar voor Android telefoons met NFC-reader?

Om uw paspoort of identiteitskaart te controleren op dit probleem moet de chip worden uitgelezen. Hiervoor is een NFC-reader nodig. Bij telefoons met een iOS-besturingssysteem (zoals iPhones) is het niet mogelijk de NFC-reader te gebruiken. Daarom zijn die telefoons niet geschikt om de check uit te voeren.

U kunt ook een telefoon van iemand anders gebruiken, bijvoorbeeld een vriend of familielid. De app slaat geen gegevens op.

Waar vind ik de app?

De app heet ‘BZK-ID’ en staat in de Google Play Store.

Hoe werkt de BZK-ID app? 

U leest in de handleiding BZK-ID app hoe de app werkt.

Wat moet ik doen als de uitkomst van de app zegt dat mijn paspoort/identiteitskaart een technisch probleem heeft?

Wanneer de app zegt dat uw paspoort of identiteitskaart een technische probleem heeft dan kunt u op een moment dat het u schikt een afspraak maken bij de gemeente. Bij de gemeente wordt uw reisdocument dan nogmaals gecontroleerd.

Wanneer het technisch probleem in uw reisdocument zich voordoet wordt gratis een nieuw reisdocument voor u aangevraagd. Neem voor de zekerheid dan wel een pasfoto mee. Dit mag dezelfde pasfoto zijn als bij de eerdere aanvraag.

 

Bron: rijksoverheid.nl

Volg ons op Facebook