Voorstel om vanaf 2022 biokerosine tanken op Schiphol mogelijk te maken

Schiphol – Tweede kamerleden hebben in een motie de regering verzocht om het tanken van biokerosine op Schiphol mogelijk te maken.

De  Tweede Kamerleden Jan Paternotte (D66) en Mustafa Amhaouch (CDA) verzoeken de regering, om per 2022 het tanken van de groene biokerosine mogelijk te maken. Ze vinden dat het een bijdrage zal leveren aan de vermindering van de CO2-uitstoot.  Vergroening van de kerosine is de grootste uitdaging voor een CO2 neutrale luchtvaart.

Tanken
Om de CO2-uitstoot te verlagen vinden de tweede kamerleden dat er op Schiphol een biokerosine tankinstallatie moet komen. Het is toch vreemd dat KLM “één van de groenste luchtvaartmaatschappijen ter wereld is, maar er nog steeds geen biokerosine getankt kan worden op Schiphol”. Voorloper KLM vliegt 1% van hun vluchten op biokerosine. KLM vliegt vanaf de luchthaven van Los Angeles  op deze alternatieve brandstof, waar het wel beschikbaar is. Ook vliegt de KLM dagelijks tot en met 26 oktober op het Zweedse Växjö .

Wereldwijd is de luchtvaart verantwoordelijk voor 2 procent van alle CO2-uitstoot. In Nederland ligt dat percentage nog veel hoger, gemiddeld 7 procent. De luchtvaart is dus een flinke vervuiler.

“De komende jaren neemt de vervuiling van de luchtvaart alleen nog maar toe”, waarschuwt luchtvaartexpert Joris Melkert. “Jaarlijks groeit de luchtvaart namelijk zo’n 4 tot 5 procent. Linksom of rechtsom moet het duurzamer worden.”

2022
De motie is ingediend met het verzoek dat biokerosine vanaf uiterlijk 2022, beschikbaar komt op Schiphol. Uiteraard in goed overleg met alle betrokken partijen. Ook zou de kamer voor 1 januari volgend jaar informatie moeten verschaffen over de voortgang van de plannen en de vervolgstappen.

Wat is biokerosine?

Biokerosine is een mengsel van gewone kerosine en plantaardig of dierlijk materiaal. De American Society for Testing and Materials beoordeelt of biokerosine gebruikt mag worden, want we willen natuurlijk niet dat vliegtuigen neerstorten omdat de motor uitvalt.

Er zijn meerdere typen biokerosine goedgekeurd. Een die tot 10 procent mag worden gemengd met traditionele kerosine, en twee die tot 50 procent mogen worden bijgemengd. Vliegtuigen vliegen dus altijd op een mengsel van bio- en gewone kerosine.

Volg ons op Facebook