Wereldprimeur: slimme snelfietsroute maakt fietsen van en naar Schiphol aantrekkelijker

Foto: Gazelle

Schiphol – BAM Infra Nederland en Koninklijke Gazelle bereiden een wereldprimeur voor: binnenkort maakt Schiphol onderdeel uit van een ‘smart snelfietsroute’ die digitaal contact maakt met fietsen en zo allerlei extra’s biedt. Het pad komt er voor onder meer werknemers op de luchthaven en reizigers. Nergens anders ter wereld is er een vliegveld ontsloten via zo’n slimme fietsroute. Het doel is om de bereikbaarheid van Schiphol te verbeteren en het fietsgebruik te bevorderen.

Vorig jaar presenteerden BAM Infra en Gazelle het mobiliteitsconcept ‘Ruim baan voor de speedbike’. Dat plan, met een prominente rol voor de snelle elektrische fiets (ondersteuning tot en met 45 kilometer per uur), bracht een creatieve oplossing voor de drukke wegen in bijvoorbeeld Amsterdam en rondom Schiphol. Elementen uit het mobiliteitsconcept zijn verweven in de uiteindelijke fietsvisie van Royal Schiphol Group, bedoeld om het fietsgebruik van medewerkers op de luchthaven te bevorderen. Onderdeel van de aanpak is het verbeteren van de fietsinfrastructuur op het Schipholterrein. BAM Infra, Schiphol en Gazelle werken nauw samen aan een hoogwaardige snelfietsroute die Schiphol ontsluit en dankzij slimme maatregelen het fietsgebruik stimuleert.

Tekst gaat verder onder de video.

Internet Of Things

Van de 22 kilometer lange route gaat circa 10 kilometer over grondgebied van Schiphol. Op dat deel testen Gazelle en BAM Infra binnenkort een achttal concepten waarbij het Internet Of Things (IOT) een belangrijke rol speelt. Er is daarbij een digitale wisselwerking tussen fiets en snelfietsroute. Een groene golf geeft bijvoorbeeld aan hoe snel fietsers moeten rijden om bij het volgende verkeerslicht niet te hoeven wachten. Stuurtrillingen waarschuwen fietsers voor gevaren als gladheid en verkeersdrukte. De trapondersteuning op speed pedelecs schakelt automatisch een tandje terug op en rond Schiphol Plaza. 

Op pad met 360-graden-camera

Nog dit jaar gaat de schop de grond in en testen Gazelle en BAM Infra de eerste IOT-concepten. De voorbereidingen daarop zijn inmiddels gestart. Met de elektrische bakfiets Gazelle D5, uitgerust met 360-graden-camera, brengt BAM Infra sinds deze maand alle fietsinfrastructuur digitaal in kaart (Digital Twin): onder andere fietspaden, bewegwijzering, verkeersborden en verlichting. Door toepassing van zogeheten Artificial Intelligence-modules is de huidige staat van deze fietsinfrastructuur te bepalen. Zijn de kwaliteit en veiligheid voldoende? En wat moet er gebeuren om te voldoen aan de doelstellingen en ambities die Schiphol heeft als het gaat om fietsinfrastructuur? 

Veilige verkeersader

Op het gehele luchthaventerrein werken ruim 65.000 mensen, van hen komt nu 3 à 4 procent met de fiets naar Schiphol. Onder andere de nieuwe snelfietsroute tussen Hoofddorp en Amsterdam, met tussenhalte Schiphol, moet het fietsgebruik stimuleren, ook onder reizigers. Door ruimte te laten voor mogelijke aansluitingen op andere steden in de toekomst, moet de snelfietsroute uitgroeien tot een belangrijke, veilige verkeersader in Metropoolregio Amsterdam.

Volg ons op Facebook