
Haarlemmermeer – De winter. Het zorgt voor mooie plaatjes maar ook voor veel gedoe als je de weg op moet. Sommige wegen zijn wel gestrooid, andere niet. Waarom is dat eigenlijk? En wanneer wordt er gestrooid? Als het buiten glad is, dan treedt het zogeheten gladheidsbestrijdingsplan in werking. Wat dit precies inhoudt, lees je hier.
Aandacht voor fietsers
Bij gladheid blijft het natuurlijk belangrijk dat de weggebruiker zijn rijgedrag aanpast. De hoeveelheid fietspaden waarop gladheid wordt bestreden is gelijk aan de voorgaande jaren. Fietsers zijn kwetsbaar in het verkeer, dus daar is veel aandacht voor. Door het sproeien van fietspaden is er veel minder zout nodig. En dat is weer beter voor de bodem en het oppervlakte water.
Belangrijke wegen eerst
Het ‘strooiplan’ dat er nu ligt, is opgesteld in samenwerking met de dorps- en wijkraden. Samengevat komt dat neer op minder zout, minder kilometers en een kortere uitruk- en strooitijd. Veiligheid staat natuurlijk voorop bij het bestrijden van gladheid. Maar er zijn wel keuzes gemaakt. Zo worden belangrijke wegen eerder gestrooid, en wordt binnen de bebouwde kom minder gladheid bestreden.
Gladheidsensoren
Sinds vorig jaar wordt er gebruik gemaakt van sensoren die gladheid meten. Deze meetpunten meten de temperatuur van het wegdek, hoeveel strooizout er nog ligt en overige weersinformatie. Op basis hiervan een betere lokale verwachting van de gladheid worden gemaakt. Zo wordt de gladheidsbestrijding nog efficiënter, omdat er eerder kan worden uitgerukt en gestrooid. En is er veel sneeuw gevallen? Dan helpen boeren mee om met sneeuwschuivers en borstelmachines de weg vrij te maken.
Actuele strooiroutes
Op de website van de strooiroutes kan iedereen zien welke wegen en fietspaden gestrooid worden in de gemeente.
Word vriend van Schiphol Regio en steun de lokale journalistiek!
![]() |
Klik hier om €2,50 te doneren | Klik hier om €1,00 te doneren | Klik hier om €5,00 te doneren | Klik hier om €10,00 te doneren |
